Onderhoudsconcepten opstellen is één van de basistaken binnen Asset Management. Een goede FMECA kan opgerold worden naar RAMS, LCC, maar ook naar onderhoudsdocumentatie zoals werkinstructies. Onze opdrachtgever wilde er zorg voor dragen dat ze meer grip kregen op de onderhoudsconcepten en -processen, om vervolgens de rest van de Asset Management processen ook te optimaliseren.

Aanleiding

De huidige onderhoudsplannen werden voornamelijk opgesteld aan de hand van de ervaringen bij leveranciers en niet aan de hand van de bedrijfsrisico’s bij de asseteigenaar. Om meer grip te krijgen op de prestaties van de assets dient een onderhoudsconcept vanuit de bedrijfsrisico’s opgesteld te worden. Deze ontwikkelingstap diende uitgerold te worden binnen de subafdelingen.

Aanpak

Onderhoudsconcepten worden vanuit Traduco aan de hand van een functionele en risicobepalende benadering opgesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de risicomanagement software AMprover®. De Maintenance Engineers werden met behulp van AMprover gecoacht zodat zij de technische installaties functioneel konden benaderen en indelen. Vervolgens is voor de oorzaken van storingen getracht om deze zowel binnen als buiten de techniek op te sporen. Ook voor de effecten werd er gestimuleerd om niet alleen naar de technische effecten te kijken, maar juist naar de bedrijfskundige effecten op de onderneming (main process).

Resultaat

Genoemde aanpak gaf volgende resultaten:

  • De hoogte van de risico’s zijn in kaart gebracht. Deze werd bepaald aan de hand van de impact van een storing op de bedrijfsprocessen en de kans op het optreden daarvan.
  • Indien het risico van een mogelijke storing op het bedrijfsproces hoog bleek te zijn, werd er een passende preventieve of predictieve beheersmaatregel geïdentificeerd. Soms werden er zelfs modificatiemogelijkheden vastgesteld.
  • Naast een aantal onderhoudsconcepten die tot onderhoudsplannen voor het OBS omgezet konden worden, is er ook meer inzicht gekomen in installaties en bijbehorende functies in het bedrijfsproces.
  • Tevens leverden deze stappen meer inzicht in de risico’s als onderbouwing van de vastgestelde onderhoudsmaatregelen en de financiering voor het management.
  • Samen met de verantwoordelijke Maintenance Engineer werd een eindrapportage opgesteld met daarin:
    • de werkbenadering
    • het onderhoudsconcept met relevante reservedelen
    • en een managementsamenvatting met daarin
      • de essentiële bevindingen
      • de top 3 risico’s als aandachtspunten en aanbevelingen

De klant heeft meer inzicht gekregen in de achterliggende oorzaken van de potentiële risico’s die geïdentificeerd zijn. Ook heeft de klant meer grip gekregen op de beheersmaatregelen.

Door: Soefjen Tmalla – Asset Management Consultant

 

Zie ook ons eerder gepubliceerde artikel Coaching bij Asset Management processen