Het IAM heeft als doel kennis over de verschillende sectoren heen te stimuleren. Op 26 september jongstleden organiseerde het IAM haar 3e Nederlandse jaarcongres. Nico Groen en Karen Huybens namen namens Traduco deel aan dit congres. Het thema van het congres was ‘I AM Connected’. Een relevant thema omdat Asset Management mensen, assets, disciplines en afdelingen met elkaar verbindt om ervoor te zorgen dat het juiste op het juiste moment wordt gedaan.

Auteur: Karen Huybens – Asset Management Junior Consultant

 

Prestatiecontract is een veelgebruikte vorm van samenwerken

Asset Management draait om samenwerken en een veelgebruikte vorm van samenwerken is het prestatiecontract. Als een prestatiecontract goed wordt uitgevoerd levert het sneller en goedkoper onderhoud op. Met het inhuren van een aannemer krijgt een organisatie niet alleen toegang tot kennis, maar er kunnen schaalvoordelen ontstaan doordat de aannemer het onderhoud ook bij andere bedrijven kan uitvoeren.

Prestatiecontract heeft nadelen

Aan een prestatiecontract zitten een aantal haken en ogen. In veel prestatiecontracten wordt een aannemer niet voorgeschreven hoe zij het onderhoud moeten uitvoeren maar welke prestaties er verwacht worden. De eisen zijn hiervoor uitgewerkt in functies die het contract moeten vervullen. Hoe goed een contract ook wordt opgesteld, er blijven altijd grijze gebieden bestaan.

In ieder prestatiecontract ontstaan conflicten

Zo heeft het onderzoek van Feng Fang van de universiteit Tilburg aangetoond dat in ieder prestatiecontract een of meerdere conflicten ontstaat en deze conflicten onder andere minder vertrouwen in elkaar veroorzaken. Hoe het bedrijf met deze conflicten omgaat, bepaalt voor een groot deel of het prestatiecontract desondanks een succes zal worden. Daarin zijn 2 strategieën te onderscheiden:
1. straffen door verwaarlozen en verlaten
2. inspelen op de relatie door inspraak en loyaliteit

Omgang met conflicten bepaalt succes prestatiecontract

Onderzoek heeft aangetoond dat het inspelen op de relatie de grootste kans geeft op het succes (performance) van een prestatiecontract. Want wanneer bedrijf en leverancier zich richten op een goede samenwerking en de leverancier niet gedwongen wordt om het contract op de letter nauwkeurig na te leven maar in de geest van het contract kan handelen, ontstaat er een basis waarmee het mogelijk is om de conflicten samen op te lossen. Echter als de middelen beperkt zijn, het project complex is of bij aanbesteding een (valse) belofte is gedaan die te mooi is om waar te zijn, maakt het niet uit wat een bedrijf doet. Het prestatiecontract is gedoemd te falen.

In een succesvol prestatiecontract wordt meer geleverd dan vooraf verwacht

Een succesvol prestatiecontract oftewel klanttevredenheid ontstaat op het moment dat een klant meer geleverd krijgt dan het vooraf door een leverancier is beloofd. Wanneer de verwachtingen van een klant niet worden waargemaakt door de leverancier zal de klant ontevreden zijn. Helaas bevatten de meeste prestatiecontracten factoren die klanttevredenheid onmogelijk maken. Om een aanbesteding te kunnen winnen, moeten aanbieders met elkaar concurreren en hun beste aanbod op tafel leggen. Het gevolg is een aanbieding op het scherpst van de snede waarin weinig tot geen ruimte over is om tijdens de uitvoering van het contract meer te kunnen bieden.

Aannemer moet kunnen verdienen op prestatiecontract

Als de prijs van het contract zo scherp is dat een aanbieder niets op het project verdient of verlies op een project draait, zal de contractor opzoek gaan naar manieren om geld te besparen. Wat in de meeste gevallen zal betekenen dat ze hun aandacht van het project verleggen naar meer gunstigere projecten. In het extreemste geval kan een aannemer besluiten zich volledig uit het project terug te trekken met alle gevolgen van dien.

‘The key to success’ is balans

Om een prestatiecontract tot een succes te maken is het belangrijk dat er een balans is tussen het risico van het project, de verwachte performance en de incentive (winstmarge etc.).