Fire in the hole – Brand in de Schipholtunnel

,

‘Brand in de Schipholtunnel’… met een groot verkeersinfarct tot gevolg. Hoe kan het dat een relatief kleine gebeurtenis in een van onze belangrijke verkeerstunnels zo’n impact krijgt en misschien belangrijker: Wat kunnen we eraan doen om problemen in de toekomst te voorkomen?

De brand op zichzelf was geen grote brand, wel raakten allerlei elektriciteitskabels beschadigd, waardoor aanpalende systemen uitvielen. En ja, kan een tunnel wel weer open voor verkeer als niet alle systemen volledig operationeel zijn?

Hier zit de crux. Wanneer is een tunnel veilig genoeg om in gebruik te kunnen nemen? Het lijkt wel of we in onze maatschappij geen risico meer mogen nemen. En wie is er aansprakelijk als er iets mis gaat? We vrezen allemaal Amerikaanse toestanden, maar in de praktijk wordt ook die soep niet zo heet gegeten.

In Nederland zijn er nauwelijks rechtszaken geweest, waar een bestuurder of eigenaar van een installatie aansprakelijk is gesteld voor ‘onbehoorlijk gedrag’ met betrekking tot het asset management van installaties. Het meest extreme voorbeeld in deze is de veroordeling van het management van Chemie Pack geweest. En zelfs hier heeft de rechter alleen een taakstraf opgelegd.
In Amerika zijn er tunnels en viaducten, waarbij je jezelf afvraagt of het wel veilig is om het desbetreffende ‘kunstwerk’ in te rijden. Gelukkig gaat president Trump een groot budget uittrekken om hier wat aan te doen.

In Nederland mogen we ons gelukkig prijzen met de staat van onze infrastructuur. Toch zou het een stuk beter kunnen. Zo nu en dan gebeurt er iets met onze infrastructuur – of assets. De vraag is dan of we de verschillende ondersteunende veiligheidssystemen vervolgens dusdanig kunnen inrichten dat deze gebeurtenissen niet of maar beperkt leiden tot een stilstand van de productieprocessen rondom deze installaties, in dit geval de verkeersstroom door de tunnel.

We zouden ons volgende zaken kunnen afvragen:

  • of we niet met een tijdelijke beheersmaatregel iets meer risico mogen nemen;
  • of dat andere typen installaties de rol van bepaalde installaties gedeeltelijk over kunnen nemen.

We kunnen in dit geval zelfs spreken over een stukje reliability en availability engineering. Goed dat de komende jaren verder gewerkt zal worden aan de verbetering van de Schipholtunnel. Belangrijk dat de reliabillity en availability engineering hier voldoende aandacht krijgen.